Centralnym elementem metody edukacji Montessori jest dynamiczna triada dziecka, nauczyciela i środowiska. Jedną z ról nauczyciela jest prowadzenie dziecka przez to, co Montessori określiła jako „przygotowane środowisko”, tj. klasę i sposób uczenia się, które mają na celu wspieranie rozwoju intelektualnego, fizycznego, emocjonalnego i społecznego dziecka poprzez aktywne poszukiwanie, dokonywanie wyborów i samodzielne uczenie się. Jednym ze sposobów zrozumienia metody Montessori na potrzeby tego przeglądu jest rozważenie dwóch jej ważnych aspektów: materiałów do nauki oraz sposobu, w jaki nauczyciel i projekt przygotowanego środowiska promują samodzielne zaangażowanie dzieci w te materiały.
Materiały do nauki
Jeśli chodzi o materiały do nauki, Montessori opracowała zestaw obiektów, którymi można manipulować, zaprojektowanych w celu wspierania uczenia się przez dzieci pojęć sensorycznych, takich jak wymiar, kolor, kształt i tekstura, oraz akademickich koncepcji matematyki, czytania i pisania, nauk ścisłych, geografii i historii. Jeśli chodzi o zaangażowanie, dzieci uczą się, angażując się w materiały, najczęściej indywidualnie, ale także w parach lub małych grupach, podczas 3-godzinnego „cyklu pracy”, w którym prowadzone są przez nauczyciela w wyborze własnych zajęć. Mają swobodę wyboru tego, nad czym pracują, gdzie pracują, z kim pracują i jak długo pracują nad konkretną działalnością, a wszystko to w granicach reguł klasowych. Nie ma konkurencji między dziećmi i nie ma systemu zewnętrznych nagród ani kar. Te dwa aspekty — same materiały do nauki i charakter nauki — sprawiają, że klasy Montessori wyglądają uderzająco inaczej niż tradycyjne klasy.
Cel edukacji
Należy zauważyć, że dla Montessori celem edukacji jest umożliwienie optymalnego rozwoju dziecka (intelektualnego, fizycznego, emocjonalnego i społecznego). Jest to cel zupełnie inny niż w przypadku większości dzisiejszych systemów edukacji, w których nacisk kładzie się na osiągnięcia w przedmiotach akademickich, takich jak umiejętność czytania i pisania czy matematyka. Tak więc, gdy zadajemy pytanie, tak jak robi to niniejszy artykuł przeglądowy, czy dzieci odnoszą większe korzyści z edukacji Montessori niż z edukacji innej niż Montessori, musimy pamiętać, że miary wyników stosowane do uchwycenia skuteczności niekoniecznie mierzą rzeczy, które Montessori uważane za najważniejsze w edukacji. Nauczyciele i rodzice, którzy wybierają metodę Montessori, mogą ją wybrać z powodów, które nie są tak podatne na ocenę.